maandag 16 juli 2007

Sire, il n'y a plus de Renaisiens

Gewoon om te laten merken dat ik "mijn talen ken". Ook die van Molière, Racine en van Camus. Niet die van "les amis du beau langage"... In ons schoonste Roonsies zouden we zeggen: "Kuineink, der zoan gien Roonseniers mier".
Ik ben, zoals u aandachtige lezer wellicht al merkte, even moeten forfait geven. Iets teveel werk, te weinig rust en daarbovenop nog een goede ouderwetse "zoumervaaleinge". Kenners weten hoe hardnekkig die verkoudheden wel kunnen zijn.
Nu weer wat rust en even tijd om weer mijn eigenzinnige kijk te geven op het leven van elke dag.
Wat heeft dit alles met de titel van deze bijdrage te maken? Gewoon even de tijd kunnen nemen om de Paas-Paartoe tot in de kleinste lettertjes uit te lezen.
Viel mijn oog toch wel op de aankondigingen van de Burgerlijke Stand van onze eigenste stad. Bij de geboortes van de nieuwe stadsgenoten blijkt er op de vier slechts één te zijn met een echte Roonsiese voornaam. "Lewie" ofte Louis. 't Doet deugd te merken dat er nog respect is voor het verleden. Hoeveel grote Louis zijn er al niet geweest? De laatste die ik me herinner was "Louis Diezwiet".
Geef toe dat voornamen als Amera, Badreddine en zeker Mohamed niet tot onze rijke Roonsiese woordenschat behoren. Zit hier geen taak voor de Schepen van Inburgeringsdingen? Waarom de Roonsiese kindjes niet verplicht een Roonsiese voornaam cadeau doen? Als welkomstgeschenk in onze mooie stad. Ik ben er zeker van dat een Baatiest -zeg maar Tieste- Ftouh meer kans zal maken geïntegreerd te geraken. Zou een Sjaroo Abdellati niet makkelijker vriendjes maken op school? Of een Cleemoanse Nofal? Waar blijven de Eudoxies, de Eufrasies, de Clémentines, de Maria's, de Francines, de Marie-Paules en Marie-Hélènes? Om van de Marie-Thérèsen niet te spreken.
Komaan Nedia, met een beetje goede wil verander je je voornaam in Naadiaatchie. Succes gegarandeerd in 't Fiestpaloas en in alle wijkclubs!
Integratie begint met details. En voor het handvol overgebleven autochtonen de goede raad: "il n'y plus de Renaisiens, donc il faudra en faire". Begin dadelijk maar aan het verwekken van de nodige Danny's, Ronny's, Eddy's, Eriks, Armands, Stefaans en doe er ook maar een Luc bij.
Het peterschap van deze laatste wil ik met plezier op mij nemen! Gewoon doen! We raken in de minderheid: op vier geboortes is er één Roonseniere geboren en drie "nieuwe Belgen"... Wie zal er straks het Roonsies nog spreken?

Geen opmerkingen: