dinsdag 18 maart 2014

N60 : zin of onzin ?

Zoals we allen weten, is de bedoeling van de doortrekking van de N60 in de eerste plaats het ontsluiten van de industrieterreinen rondom onze stad.

Omdat ik begaan blijf met wat er reilt en zeilt in onze geliefde stad, nam ik vorige zaterdag ook even een kijkje op de "Infomarkt" in de Ververij. Het talrijk opgekomen publiek bewees dat deze problematiek de Ronsenaars niet koud laat. De inrichters hadden er in elk geval niet op gerekend, getuige hiervan het ontbreken van voldoende parkeergelegenheid.

Mogen we even realistisch blijven? Het doortrekken van de N60 vanop het grondgebied van Nukerke tot aan de grens met Henegouwen, zal enkel de nieuwe industriezone "Pontstraat West" ten goede komen.

Het verkeer dat uit het noorden komt en naar de industriezone Klein-Frankrijk moet, zal nog steeds via de Kruisstraat, Broeke, Glorieuxlaan en Ninovestraat onze stad blijven doorkruisen.

Er bestaat nog steeds veel verwarring wat betreft het ontbrekende stuk tussen de grens van Ronse en de viervaksweg in Frasnes-lez-Anvaing. Wanneer komt die er? Hoe wordt die verbonden? Wallonië, en Frasnes-lez-Anvaing in het bijzonder, heeft er totaal geen baat bij dat Ronse ontsloten wordt! Integendeel zelfs... Is het niet, Jean-Luc Crucke? Jean-Luc Crucke vroeg op 6 mei 2011 in het Waals Parlement aan de bevoegde minister Benoit Lutgen "la Région (Wallone) épouse-t-elle l’opposition des autorités locales de Frasnes-lez-Anvaing quant à l’exécution de travaux d’extension de l’actuelle voirie à 2 bandes?". Zie http://jl-crucke.be/?p=94

Het transport dat uit het oosten (Brakel, Ninove, Brussel) komt moet ook weer de stad doorkruisen om de zone Pontstraat West te bereiken. De zogenaamde Zuiderring of nieuwe N48 is bijlange niet voor morgen, zo werd me verzekerd...

Zwaar vervoer dat uit het westen (Kortrijk) via de N36 de Pontstraat wil bereiken, zou dit kunnen. Indien het niet werd tegengehouden in Berchem en van daaruit via de N8 naar Oudenaarde en dan langs de N60 naar Ronse wordt geleid...

Alles wijst er dus op dat het geplande stuk N60 over Ronsisch grondgebied niet meer dan een "doodlopend straatje" zal worden. Maar de "vroede vaderen" van Ronse hebben besloten om te volharden in de boosheid en luidkeels de lof der zotheid te blijven zingen. De N60 moet er gewoon komen want enkele lokale politici willen dit op hun palmares kunnen schrijven.

In de infofolder die alle Ronsenaars in de bus kregen, staan manifeste onwaarheden.

Onder de titel "Waarom is de nieuwe N60 noodzakelijk?" wordt gesteld:  
  • Ronse veiliger en leefbaarder maken door het doorgaande verkeer te scheiden van het lokale verkeer. Dit is een leugen want alle zwaar en doorgaand verkeer kan niet langs de nieuwe N60 lopen (zie hoger).
  • Een vlotter verkeer garanderen. Zelfs een kind weet dat het stadscentrum geen geschikte route is voor het zware doorgaande verkeer. De omleiding zoals die nu gebeurt, volstaat ruimschoots. Zonder extra kosten voor de gemeenschap en zonder extra belasting voor het milieu.
  • Zorgen voor een betere bereikbaarheid. Enkel de bedrijventerreinen in de zone Pontstraat West kunnen wat baat hebben bij de nieuwe N60. Voor de zone Klein-Frankrijk blijft de situatie -net zo slecht- zoals vroeger!

Hoe zal het verkeer in het algemeen en het zwaar vervoer in het bijzonder eruit zien over 20 of over 50 jaar? Ik beweer niet over een kristallen bol te beschikken die me een antwoord kan verschaffen op deze vraag. Het grote probleem is echter dat niemand deze vraag momenteel kan beantwoorden.

Het inplannen van de N60 in het grondgebied van Ronse kan dus een zware -en misschien ook nutteloze- hypotheek leggen op leven van de komende generaties. Uit groene hoek blijft het hieromtrent oorverdovend stil... Tuupe voor Ronse, Stef?

Wat mij betreft : N60 ? Nee, bedankt !

Geen opmerkingen: