maandag 14 april 2014

N60 : Trek geen streep door Ronse !


Hieronder kan u de integrale tekst lezen van het bezwaarschrift van het actiecomité "Trek geen streep door Ronse" dat vorige week vrijdag symbolisch werd overhandigd op het Stadhuis.
Burgemeester Luc Dupont had het blijkbaar te druk om de actievoerders te woord te staan. Daarom liet hij deze taak over aan de Schepenen Joris Vandenhoucke en Ignace Michaux.

Bezwaarschrift tegen ontwerp GRUP N60 van 8 november 2013

AANGETEKEND

Vlaamse Regering
Departement RWO
Koning Albert II-laan 19, bus 16
1210 Brussel
Ronse, 8 april 2014

Geachte leden van de Vlaamse Regering

Bij deze wenst het actiecomité “Trek geen streep door Ronse” met onderstaande leden bezwaar in te dienen tegen het gewestelijk uitvoeringsplan van 8 november 2013 dat het nieuwe tracé van de N60 vastlegt.
•    Butch Lauwerier, Eikelstraat 24, 9600 Ronse (voorzitter)
•    Frank Vercleyen, Eikelstraat 12, 9600 Ronse
•    Shanti Vogelaere, Eikelstraat 14, 9600 Ronse
•    Bart Tsiobbel, Fiertelmeersstraat 129, 9600 Ronse
•    Els Carlier, Fiertelmeers 100, 9600 Ronse
•    Alexandra Spranger, Noordstraat 1, 9600 Ronse
•    Kenny Delmeire, Kapellestraat 217, 9600 Ronse
•    Joris Degezelle, Kapellestraat 27, 9600 Ronse

We hebben daarbij zowel principiële als praktische bezwaren die we infra toelichten.

1.    Ecologisch bezwaar
De realisatie van het tracé van de N60 zal desastreuze gevolgen hebben inzake de levenskwaliteit langs het tracé. Geluidsoverlast, fijn stof, algemene vervuiling zal het landelijk karakter van de buurt Fiertelmeers onherroepelijk aantasten.
Van een situatie waar honderden bewoners genieten van een prachtig Vlaamse Ardennenlandschap, ’s nachts donker met heldere sterrenhemel, gezonde lucht, gezond fonteinwater, een biotoop voor vogels, vissen, amfibieën, hooi- en grasweiden, geen lawaai, rust en kalmte, zal de doortrekking zorgen voor een situatie met beton en asfalt, een viaduct en taluds, constante geluidsoverlast, lichtvervuiling door de wegverlichting van de N60, fijn stof, stank, stinkende poelen vol giftige muggen, bezoedelde en vergeven grachten, beton- en asfaltvelden, problemen met de waterhuishouding, lawaaihinder tot en met.
De ruimtelijke draagkracht van het gebied wordt hier sterk overschreden.

2.    Het doel van de nieuwe N60 is achterhaald
Men kan zich de vraag stellen of deze zogenaamde missing link nog wel een missing link is? Met het aanleggen van een nieuw stuk N60 ter hoogte van Maarkedal-Kluisbergen-Ronse wil de Vlaamse Regering inzetten op:
•    meer veiligheid en leefbaarheid
•    vlotter verkeer
•    betere bereikbaarheid
Volgens cijfers van de FOD economie is het aantal ongevallen in Ronse tussen 1995 en 2012 gedaald van 153 tot 68, wat een daling is van 55.5%. Men kan stellen dat de veiligheid in de stad er de laatste 20 jaar op vooruit is gegaan, ondanks de zogenaamde grotere verkeersstroom. Bovendien heeft het zwaar verkeer verschillende alternatieven om niet door het centrum te moeten. De argumenten om deze doortrekking te verkopen als een oplossing voor de verkeersproblemen in Ronse, zijn ongegrond.
Het nieuwe tracé moet volgens de Vlaamse Regering een vlotte verbinding tewerkstellen tussen Valenciennes en Frankrijk. Dit idee stamt uit het midden van de vorige eeuw en is 60 jaar later gedateerd. Wie vlot van Valenciennes naar Gent wil rijden doet dit nu simpelweg via de E17 en doet er 1u28 over. De afstand tussen Valenciennes en Gent, via de huidige N60 bedraagt 88 kilometer. De gemiddelde duur om dit traject af te leggen bedraagt 2u08. Het nieuwe tracé van 5.5km zal een tijdwinst van slechts 5 à 10 minuten opleveren.
Het actiecomité is van mening dat Ronse geen dringende verkeersproblematiek kent en dat Vlaanderen elders investeringen nodig heeft om veel grotere verkeersproblemen en files op te lossen.

3.    Geen akkoord over doortrekking N60 in Wallonië
Een verlenging van het Vlaams tracé van de N60 met 5 km heeft slechts zin wanneer er op federaal niveau een akkoord is over het aanleggen van een viervaksbaan op Waals grondgebied. Daar is tot op deze dag geen sprake van.
Meer zelfs, de burgemeester van Saint-Sauveur, Jean-Luc Crucke, heeft in een persartikel uitdrukkelijk de doortrekking van de N60 geweigerd. In het zelfde artikel ontkent de betrokken minister van openbare werken, Carlo di Antonio, dat er geen sprake is van de doortrekking van de N60.
Het actiecomité ziet daarom met lede ogen hoe deze 5km viervaksbaan extra zal uitmonden op een gewone weg aan Waalse kant.

4.    Een nutteloze investering tegen een extravagante kostprijs
De tol die mens en maatschappij voor een nieuw stuk beton en asfalt in een van de mooiste plekjes van de Vlaamse Ardennen moeten betalen, is onaanvaardbaar groot en buiten alle proporties: schending van milieu, schending van leefbaarheid, nutteloze uitgave van fortuinen.
Het prijskaartje van 165 miljoen euro (op dit moment) voor dit monsterlijke tracé is buiten proportie. De aanleg van een dergelijk stuk beton en asfalt is sowieso al niet te verantwoorden, maar ook het voorziene prijskaartje tart alle verbeelding. Door gebruik te maken van het systeem van de PPS legt de Vlaamse Regering een onaanvaardbaar zware financiële last op de schouders van de komende generaties.
Het actiecomité vraagt bij deze formeel aan de Vlaamse Regering om actuele cijfers en een waarheidsgetrouwe raming te bezorgen over de kost van dit project op korte, middellange en lange termijn (verder dan 30 jaar). De bevolking heeft recht op transparantie in de besteding van publieke gelden. Europa heeft trouwens een zelfde vraag gesteld aan de Vlaamse regering.

5.    Desinformatie van de bevolking
Het actiecomité klaagt de gebrekkige informatie aan vanwege de Vlaamse overheid. Het is absoluut niet duidelijk of er voor alternatieve tracés gelijkaardige studies zijn uitgevoerd als voor het huidige voorstel. Op herhaalde vraag om een visuele (3D) voorstelling te bekomen van het viaduct naar de Schavaart, krijgt het actiecomité geen antwoord. Nochtans vinden we dit essentieel om ons een correct beeld te vormen over de mogelijke impact van dergelijk bouwwerk.
Tot op vandaag krijgen we geen antwoord op de vraag naar de exacte ligging van het tracé, noch de hoogte van de viaduct of de taluds. Dit betekent dat we op basis van onvolledige gegevens dit bezwaarschrift moeten indienen.
Dit allemaal betekent dat het voor weinig mensen duidelijk is welke aanslag deze snelweg betekent op de leefbaarheid van Ronse.

Hierbij wenst het actiecomité een duidelijk en gegrond antwoord op deze bezwaren te ontvangen op het adres van de voorzitter van het actiecomité, Butch Lauwerier, Eikelstraat 24, 9600 Ronse.

Deze avond is er een zitting van het College van Burgemeester en Schepenen. Het bezwaarschrift zou daar op tafel komen... Wordt dus (hopelijk) vervolgd !

zondag 13 april 2014

N60 : gAZet steunt het verzet !

Het verzet tegen de absurde plannen voor de doortrekking van de N60 over Ronsisch grondgebied kan rekenen op de steun van Willy Deventer.
Willy stond jaren geleden mede aan de wieg van het ondertussen verdwenen -maar in Ronse nog steeds legendarische- weekblad AZ.

Nu heeft hij ook zijn schouders gezet onder het protest tegen het tracé van de N60. Dit protest krijgt van vele Ronsenaars steeds meer steun.
Willy schrijft wekelijks een digitaal magazine vol : www.gazetronse.be.
Het nummer van 11 april is geheel gewijd aan de vele proteststemmen die er opklinken tegen de waanzin van de "nieuwe" N60.
Lees het op deze link onder het motto : alliene vuir Roonse! Onze bedoelingen zijn immers niet ingegeven door eigenbelang. Wat ons ter harte gaat is de toekomst van onze geliefde stad en het leven van de generaties die na ons komen... Wij willen een Ronse zonder uitzicht op viaducten, maar een Ronse bestuurd door politici met INZICHT!

Willy krijgt al onze steun toegezegd !

Waar blijven de Roonseniers van De Belleman? Dood en begraven?
Waar blijft Stef Vancaeneghem? Monddood gemaakt door de groene vrienden?

woensdag 9 april 2014

Hoera : onze Cypriaan wordt 500 lentes jong!


DE RORE FESTIVAL 2015 RONSE

De werkgroep De Rore van de Cultuurraad werkt sinds een aantal jaren samen met het cultuurcentrum aan de bekendmaking van de Ronsische componist Cypriaan De Rore (1515-1565).
Volgend jaar zal het 500 jaar geleden zijn dat Cypriaan De Rore in Ronse geboren werd en in dat jubileumjaar zal deze gebeurtenis niet ongemerkt voorbijgaan!
We kunnen gerust stellen de De Rore als vernieuwer een rechtstreekse invloed heeft gehad op de muzikale stijl van latere componisten zoals Monteverdi.
De wereldbekende dirigent Paul Van Nevel (Huelgas Ensemble) noemt De Rore als de componist die de hoogste plaats bekleedt op zijn lijst van voorkeuren omwille van zijn 'avant-gardistisch' karakter !
Onlangs vond een internationaal driedaags colloquium plaats in München enkel en alleen gewijd aan De Rore.
Tijdens een internationaal muzikaal symposium verwelkomden de organisatoren een tienkoppige delegatie uit Vlaanderen.
Vier afgevaardigden van de Werkgroep Cypriaan de Rore stelden het Muzikaal Festival "CYPRIAAN DE RORE 2015 RONSE" voor.
Dit gaat door van 17 tot en met 26 april 2015.
Op vier verschillende locaties worden een 13-tal concerten aangeboden met de wereldberoemde muziek van Cypriaan. Acht verschillende ensembles zullen optreden.
Een heus ongeziene EXPO zal een maand lang plaats vinden in de Ververij, met een speciale workshop voor alle scholen en jeugdverenigingen.
Een kleurrijk stripverhaal over het leven van Cypriaan is vandaag ter perse. Voor eenieder te verkrijgen.
Dit wordt gepresenteerd samen met een nieuwe CD–opname van "Currende" o.l.v. Erik Van Nevel met muziek van onze componist.
Radio 1 plant op twee opeenvolgende zondagen de rechtstreekse uitvoering van twee Missen in de St Hermeskerk.
Een reuze-gedenkplaat uit de kathedraal van Parma waar Cypriaan werkte, zal in ware grootte worden ingehuldigd.
Voor de talrijke bezoekers uit binnen-en buitenland zullen Horeca en Toerisme graag hun diensten aanbieden.
Nevenactiviteiten van de Kunstacademie en verenigingen zullen bijdragen tot een daverend feest!
Ook radio KLARA zal de volle aandacht besteden aan 500 jaar De Rore. Op die manier treedt Cypriaan De Rore meer en meer op de voorgrond!
De werkgroep is met ondersteuning van het stadsbestuur een De Rore Festival aan het uitwerken dat van 17 tot 26 april 2015 zal lopen en zal bestaan uit concerten, een tentoonstelling en heel wat randactiviteiten.
Samen met curator Erik Van Nevel, bekend als dirigent van het befaamde koor Currende, werd een muzikaal programma samengesteld met topensembles zoals Huelgas Ensemble, Currende, La Capilla, Graindelavoix,...
De tentoonstelling zal ingaan op de maatschappelijke geschiedenis van de 16de eeuw en in het bijzonder de kunstgeschiedenis van die periode maar uiteraard wordt tevens stilgestaan bij het leven en werk van de polyfone componist.
Deze tentoonstelling is in volle voorbereiding maar er zullen zeker oude instrumenten en manuscripten te zien zijn! Andere activiteiten in dat kader worden momenteel uitgewerkt.
We zullen voor de organisatie van het festival heel wat vrijwilligers nodig hebben. Mensen die geïnteresseerd zijn om mee te werken, zijn heel welkom en kunnen daarvoor contact opnemen.
De werkgroep samen met het cultuurcentrum zijn ervan overtuigd dat Cypriaan De Rore én de stad Ronse op de culturele kaart zullen gezet worden in april 2015!
Info : CC De Ververij - jan.leconte@ronse.be – 055/23 27 94

vrijdag 28 maart 2014

N60 : bezwaren en opmerkingen

Opdat mijn geliefde stad Ronse geen stad zonder uitzicht zou worden, heb ik volgend schrijven gericht aan de Vlaamse overheid in verband met de N60. 


Aan de Vlaamse Regering
Departement RWO
Koning Albert II-laan 19, bus 16
1210 Brussel
kopie :
  • Stadsbestuur Ronse, Grote Markt 12, 9600 Ronse
  • Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen, Gebouw Portalis, Bollebergen 2B, bus 12, 9052 Zwijnaarde
Geachte,

Wil hieronder mijn bezwaren en opmerkingen lezen in verband met de doortrekking van de N60 over het grondgebied van Ronse.

Bezwaren :

Er blijkt nu sprake te zijn van een viaduct dat vanaf de Schavaerthelling tot de Kapellestraat zou lopen.
Naar ik vernam zal de hoogte van dit viaduct zeker de hoogte van 10m (gemeten vanaf het maaiveld) overschrijden. De gevolgen hiervan zijn velerlei.

Visuele vervuiling : de Fiertelmeers, met één der mooiste zichten op de Kapel van Wittentak en de heuvels en bossen errond, zal geheel verminkt worden.
De voorgestelde oplossing om bermen aan te leggen en bomen aan te planten om zodoende het viaduct aan het zicht te onttrekken, is gewoon bedrog ! Bomen hebben nu eenmaal de natuurlijke gewoonte om 6 maanden per jaar kaal te staan...

Lichtvervuiling : één van de donkerste hoekjes van Ronse zal vanaf dan 's nachts baden in het kunstlicht. Welke impact zal dit hebben op fauna en flora ?

Geluidsvervuiling : één van de stilste plekjes van onze stad zal door het verkeer op het viaduct geconfronteerd worden met een aanhoudend geraas ervan.

Luchtvervuiling : aangezien het nieuwe gedeelte van de N60 vooral door vrachtvervoer zal gebruikt worden, is een verhoging van het gehalte fijn stof en roetpartikels in de lucht, een risico voor de gezondheid van alle omwonenden.

Milieuvervuiling : aangezien er niets zal kunnen groeien onder het geplande viaduct, zal het een ideale plaats voor sluikstorten worden.

Opmerkingen :

Hierbij komt nog dat de aanleg van het "ontbrekende" stuk van N60 een maat voor niets is en een pure verspilling is van Vlaams gemeenschapsgeld.

Het nieuwe gedeelte van de N60 (foutief als "missing link" omschreven) biedt geen oplossing voor de verkeersproblematiek in de stad Ronse.

Enkel het verkeer dat uit het noorden komt en dat de nieuwe industriezone "Pontstraat West" als bestemming heeft, is er bij gebaat. Het verkeer dat uit het noorden komt en naar de industriezone Klein-Frankrijk moet, zal nog steeds via de Kruisstraat, Broeke, Glorieuxlaan en Ninovestraat onze stad blijven doorkruisen. Het verkeer dat het nieuwe tracé wil gebruiken om naar het zuiden te rijden, is er aan voor de moeite. Want de doortrekking op Waals grondgebied stuit op hevig verzet van de gemeente Frasnes-lez-Anvaing en van de Waalse regering.

Dit is ook de reden waarom het zwaar verkeer vanuit het zuiden niet gebaat is met dit nieuwe stukje N60.

Het transport dat uit het oosten (Brakel, Ninove, Brussel) komt, moet ook weer de stad doorkruisen om de zone Pontstraat West te bereiken. De zogenaamde Zuiderring of nieuwe N48 is bijlange niet voor morgen, zo werd me verzekerd !

Zwaar vervoer dat uit het westen (Kortrijk) via de N36 de Pontstraat wil bereiken, zou dit kunnen. Indien het niet werd tegengehouden in Berchem en van daaruit via de N8 naar Oudenaarde en dan langs de N60 naar Ronse wordt geleid...

Het inplannen van de N60 in het grondgebied van Ronse kan dus een zware -en misschien ook nutteloze- hypotheek leggen op leven van de komende generaties.

Ik hoop dat u met bovenstaande bezwaren en opmerkingen wil rekening houden.

Hoogachtend,

Luc DE MEDTS


Ik ben nu razend benieuwd om te weten welke partijen zich hierachter zullen scharen... Van Groen moeten we niet veel verwachten : Wouter danst naar de pijpen van de CD&V en zelfverklaarde groene jongen en spreekbuis Stef zal in alle talen zwijgen. Stef was immers een groot voorstander van het eerste uur voor de N60 en stak deze voorkeur nooit onder stoelen of banken.

Indien er nog rechtgeaarde Ronsenaars zijn die reageren tegen de geplande N60, dan vernemen wij dat graag !

dinsdag 18 maart 2014

N60 : zin of onzin ?

Zoals we allen weten, is de bedoeling van de doortrekking van de N60 in de eerste plaats het ontsluiten van de industrieterreinen rondom onze stad.

Omdat ik begaan blijf met wat er reilt en zeilt in onze geliefde stad, nam ik vorige zaterdag ook even een kijkje op de "Infomarkt" in de Ververij. Het talrijk opgekomen publiek bewees dat deze problematiek de Ronsenaars niet koud laat. De inrichters hadden er in elk geval niet op gerekend, getuige hiervan het ontbreken van voldoende parkeergelegenheid.

Mogen we even realistisch blijven? Het doortrekken van de N60 vanop het grondgebied van Nukerke tot aan de grens met Henegouwen, zal enkel de nieuwe industriezone "Pontstraat West" ten goede komen.

Het verkeer dat uit het noorden komt en naar de industriezone Klein-Frankrijk moet, zal nog steeds via de Kruisstraat, Broeke, Glorieuxlaan en Ninovestraat onze stad blijven doorkruisen.

Er bestaat nog steeds veel verwarring wat betreft het ontbrekende stuk tussen de grens van Ronse en de viervaksweg in Frasnes-lez-Anvaing. Wanneer komt die er? Hoe wordt die verbonden? Wallonië, en Frasnes-lez-Anvaing in het bijzonder, heeft er totaal geen baat bij dat Ronse ontsloten wordt! Integendeel zelfs... Is het niet, Jean-Luc Crucke? Jean-Luc Crucke vroeg op 6 mei 2011 in het Waals Parlement aan de bevoegde minister Benoit Lutgen "la Région (Wallone) épouse-t-elle l’opposition des autorités locales de Frasnes-lez-Anvaing quant à l’exécution de travaux d’extension de l’actuelle voirie à 2 bandes?". Zie http://jl-crucke.be/?p=94

Het transport dat uit het oosten (Brakel, Ninove, Brussel) komt moet ook weer de stad doorkruisen om de zone Pontstraat West te bereiken. De zogenaamde Zuiderring of nieuwe N48 is bijlange niet voor morgen, zo werd me verzekerd...

Zwaar vervoer dat uit het westen (Kortrijk) via de N36 de Pontstraat wil bereiken, zou dit kunnen. Indien het niet werd tegengehouden in Berchem en van daaruit via de N8 naar Oudenaarde en dan langs de N60 naar Ronse wordt geleid...

Alles wijst er dus op dat het geplande stuk N60 over Ronsisch grondgebied niet meer dan een "doodlopend straatje" zal worden. Maar de "vroede vaderen" van Ronse hebben besloten om te volharden in de boosheid en luidkeels de lof der zotheid te blijven zingen. De N60 moet er gewoon komen want enkele lokale politici willen dit op hun palmares kunnen schrijven.

In de infofolder die alle Ronsenaars in de bus kregen, staan manifeste onwaarheden.

Onder de titel "Waarom is de nieuwe N60 noodzakelijk?" wordt gesteld:  
  • Ronse veiliger en leefbaarder maken door het doorgaande verkeer te scheiden van het lokale verkeer. Dit is een leugen want alle zwaar en doorgaand verkeer kan niet langs de nieuwe N60 lopen (zie hoger).
  • Een vlotter verkeer garanderen. Zelfs een kind weet dat het stadscentrum geen geschikte route is voor het zware doorgaande verkeer. De omleiding zoals die nu gebeurt, volstaat ruimschoots. Zonder extra kosten voor de gemeenschap en zonder extra belasting voor het milieu.
  • Zorgen voor een betere bereikbaarheid. Enkel de bedrijventerreinen in de zone Pontstraat West kunnen wat baat hebben bij de nieuwe N60. Voor de zone Klein-Frankrijk blijft de situatie -net zo slecht- zoals vroeger!

Hoe zal het verkeer in het algemeen en het zwaar vervoer in het bijzonder eruit zien over 20 of over 50 jaar? Ik beweer niet over een kristallen bol te beschikken die me een antwoord kan verschaffen op deze vraag. Het grote probleem is echter dat niemand deze vraag momenteel kan beantwoorden.

Het inplannen van de N60 in het grondgebied van Ronse kan dus een zware -en misschien ook nutteloze- hypotheek leggen op leven van de komende generaties. Uit groene hoek blijft het hieromtrent oorverdovend stil... Tuupe voor Ronse, Stef?

Wat mij betreft : N60 ? Nee, bedankt !

woensdag 3 februari 2010

Ceci n'est pas un caca de Fifi !

De zitting van de Gemeenteraad van maandag 25 januari was niet echt een spannende gebeurtenis. In de -ondertussen legendarische- sneltreinvaart opgelegd door voorzitter Jan Foulon werden de vijftien punten er op half uurtje doorgejaagd. Gemeenteraadsleden worden vergoed per zitting en niet per uur. Hoe rapper de agenda wordt afgehaspeld, des te meer verdienen de dames en heren van de raad.

Met deze gedachte in het achterhoofd werden zowat alle punten van de agenda goedgekeurd. Vragen kwamen er vooral van het Vlaams Belang. Fractieleider Erik Tack had andere katten te geselen in het Vlaams Parlement en had dus een reden om op dit gezapig onderonsje afwezig te zijn.

De SP.a lijdt aan veel complexen. Het pamper-de-allochtoon-complex bijvoorbeeld. De Roonsiesche SP.a lijdt echter ook aan Freudiaanse complexen. Zoals moeder Carine Moulart die haar ontslagnemende zoon Christophe Stockman opvolgt. Een verborgen Oedipuscomplex? Of is dit een nieuwe aflevering van "All in the family" of van "Married with children"? Oes Björnkie Bordon maakt dus promotie van stembriefjesophaler en -teller tot fractieleider. Zou het de bedoeling zijn dan Björnkie ook zijn jonge mondje eens opendoet om wat zinnigs te vertellen? Wie weet. Qui vivra, verra.

De samenwerking tussen onze stad en de VZW Grijkoort voor het aanpakken van zwerfvuil, hondenpoep en sluikstorten wordt op voorstel van Suzanne (Suzy voor de "kameraden") Arijs voor een jaar verlengd. Dit ontlokte een tussenkomst bij het Vlaams Belang. Dirk Deschaumes stelde zeer duidelijk dat het probleem van de hondenpoep en de overlast die ermee gepaard gaat, enkel op een repressieve manier kan worden aangepakt.

Er bestaat ook in Ronse een GAS. Kijk zelf eens op de webstek van onze stad. "Als je met je hond gaat wandelen, moet je een zakje bijhebben om hondenpoep op te ruimen. Als je de hondenpoep niet opruimt, kun je een taks aangerekend krijgen van minstens € 25." Duidelijk voor iedereen, toch? Hoeveel hondenbezitters hebben echter zo'n zakje bij? De politie heeft het recht om de eigenaar van elke hond op straat te vragen of hij (zij) een zakje bijheeft om de accidentjes van Fifi met de mantel der liefde te bedekken en mee te nemen.

Dirk Deschaumes wou van de bevoegde schepen weten of er tijdens het voorbije jaar sancties werden gegeven als gevolg van de overtreding van dit punt. Suzy wist het op geen kanten en Agneeskie, verantwoordelijk voor o.a. milieu, deed alsof ze ver weg was. Zo kan Madame Chichi, wanneer ze met de neus op stinkende feiten wordt gedrukt, blijven beweren "Ceci n'est pas un caca de Fifi !"

Van Yves Deworm vernamen we terloops dat de geplande doorgang tussen de (grote) Markt en het "Klein Marktje" er niet zal komen. Door de schuld van InBEV dat veel te hoge eisen zou stellen. Het idee van het "Roonsiesche Vrije" kan dus voor onbepaalde tijd in de koelkast.

Ronse kan nog altijd met geld gooien. Bewijs? Een pand in de Jan van Nassaustraat nummer 33 werd aangekocht tegen een prijs van €1.425,00 of een dikke 57.000 oude frankskes per vierkante meter. De stad had €57.000,00 euro veil voor een "eigendom" van 40m². Begrijpe wie het kan...

Toch vindt ditzelfde stadsbestuur het nodig om Roonsiesche bedrijven een jaarlijkse boete van minimaal €330,00 op te leggen. Voor het aanslagjaar 2009 leverde de Algemene Gemeentelijke Heffing Bedrijven de stadskas €558.755,00 euro op. Ronse staat in de hele regio helemaal alleen om een dergelijke idiote belasting te heffen. Deze belasting is goedgekeurd door dezelfde randdebielen die startende bedrijven een bonus toekennen in de vorm van een belastingsvrijstelling voor de eerste twee jaren. Imbeciel zijn ze nog net niet: ze weten maar al te goed dat al deze bedrijven later aan de beurt komen. Ze zijn gewoon crimineel!

Hoe zou het nog zijn met de Kloef, pardon "de Stadstuin"? Stillekens, wreed stillekens blijkbaar! De (natte) droom van de spitsbroeders Luc Dupont en Yves Deworm wil maar niet van de grond komen. Volgens Yves Deworm begint de verkoop pas ten vroegste over enkele maanden. Nog eens uitstel dus. Er moet eerst nog een straat in aangelegd worden... met ons belastingsgeld. Waarom niet openlijk toegeven dat ze de bal compleet hebben misgeslagen? Ik heb in deze blog steeds gesteld dat dit megalomane project een doodgeboren kind is. En ik blijf bij mijn stelling! l'Histoire en jugera.

Rudy Boudringhien van de GBIC kon het niet laten om tijdens het vragenkwartuurtje nog eens uitgebreid het gat te likken van de meerderheid. Daarom zit de GBIC trouwens in de oppositie. Rudy vond dat de strooidiensten prima werk hadden geleverd tijdens de winterperikelen. Rudy was beter zijn poten komen breken in de Oudestraat of in de Groeneweg. Want die hebben er lang ongestrooid bijgelegen. Rudy bedoelde enkel dat "zijn" straat prima van strooizout werd voorzien. Een "kalf van Mozes" heetten we zo iemand vroeger.

zondag 27 december 2009

Bedankt, Paul Carteus !

De Roonseniere heeft gisteren een aardig stukje "playbacken" ten beste gegeven. Een andere keuze had ik niet. Mijn wederhelft had me een formeel zangverbod opgelegd. Dit was de voorwaarde die ze stelde om samen deel te nemen aan de Kerstsamenzang "Vlaanderen zingt Kerst" die het Davidsfonds gisteren hield in de Sint-Hermeskerk. Tot haar -en wellicht ieders- opluchting heb ik me perfect van mijn taak gekweten. Geen gezongen noot is er over mijn lippen gekomen. Niets dan lof kreeg ik later... van mijn echtgenote.

"Freemie" of Ephrem Delmotte, mijn eerste zangleraar, zei ooit: "Moest ik niet weten wie je ouders zijn, 'k zou geloven dat ge een kattenjonk zijt". Nu is ondertussen niet alleen de muziek, maar ook de techniek in die mate geëvolueerd dat het houden van toon en van maat compleet bijkomstig zijn geworden. Ik ben gewoon te vroeg geboren. Dat is het !

Paul Carteus, voorzitter van de lokale afdeling van het Davidsfonds, verdient samen met zijn medewerkers alle lof voor dit initiatief. Het samen zingen van oude Vlaamse -en vooral Groot-Nederlandse- kerstliederen is een stimulans voor het collectieve bewust-zijn van onze "roots". Samen beseffen dat je Christen en Vlaming bent. Je eigenheid herontdekken, bestaat er iets mooiers?

Paul was niet altijd even duidelijk in zijn uitleg en de organist Dominique Wybraecke was wel eens te snel bij het inzetten van de melodie. Dit zijn echter details. Details, zeker wanneer je net als wij mocht beleven dat een kerk vol met Vlamingen samen aan het zingen gaat. Nu eens met volle overgave, dan weer ingetogen uit het diepste der ziel.

Wie waren de grote afwezigen? De partijen die in onze stad nog "Vlaams" in hun partijnaam durven dragen. Dan heb ik het in de eerste plaats over de CD&V en het Vlaams Belang. Moeten jullie toch eens grondig gaan over nadenken !

Erna dronken vrouw en ik nog samen een "decaatchie" in café Sint-Hermes. Nadat we de plek bekeken hadden waar ooit het mooie "Cypriaan De Rorestraat"-bord hing...