vrijdag 28 maart 2014

N60 : bezwaren en opmerkingen

Opdat mijn geliefde stad Ronse geen stad zonder uitzicht zou worden, heb ik volgend schrijven gericht aan de Vlaamse overheid in verband met de N60. 


Aan de Vlaamse Regering
Departement RWO
Koning Albert II-laan 19, bus 16
1210 Brussel
kopie :
  • Stadsbestuur Ronse, Grote Markt 12, 9600 Ronse
  • Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen, Gebouw Portalis, Bollebergen 2B, bus 12, 9052 Zwijnaarde
Geachte,

Wil hieronder mijn bezwaren en opmerkingen lezen in verband met de doortrekking van de N60 over het grondgebied van Ronse.

Bezwaren :

Er blijkt nu sprake te zijn van een viaduct dat vanaf de Schavaerthelling tot de Kapellestraat zou lopen.
Naar ik vernam zal de hoogte van dit viaduct zeker de hoogte van 10m (gemeten vanaf het maaiveld) overschrijden. De gevolgen hiervan zijn velerlei.

Visuele vervuiling : de Fiertelmeers, met één der mooiste zichten op de Kapel van Wittentak en de heuvels en bossen errond, zal geheel verminkt worden.
De voorgestelde oplossing om bermen aan te leggen en bomen aan te planten om zodoende het viaduct aan het zicht te onttrekken, is gewoon bedrog ! Bomen hebben nu eenmaal de natuurlijke gewoonte om 6 maanden per jaar kaal te staan...

Lichtvervuiling : één van de donkerste hoekjes van Ronse zal vanaf dan 's nachts baden in het kunstlicht. Welke impact zal dit hebben op fauna en flora ?

Geluidsvervuiling : één van de stilste plekjes van onze stad zal door het verkeer op het viaduct geconfronteerd worden met een aanhoudend geraas ervan.

Luchtvervuiling : aangezien het nieuwe gedeelte van de N60 vooral door vrachtvervoer zal gebruikt worden, is een verhoging van het gehalte fijn stof en roetpartikels in de lucht, een risico voor de gezondheid van alle omwonenden.

Milieuvervuiling : aangezien er niets zal kunnen groeien onder het geplande viaduct, zal het een ideale plaats voor sluikstorten worden.

Opmerkingen :

Hierbij komt nog dat de aanleg van het "ontbrekende" stuk van N60 een maat voor niets is en een pure verspilling is van Vlaams gemeenschapsgeld.

Het nieuwe gedeelte van de N60 (foutief als "missing link" omschreven) biedt geen oplossing voor de verkeersproblematiek in de stad Ronse.

Enkel het verkeer dat uit het noorden komt en dat de nieuwe industriezone "Pontstraat West" als bestemming heeft, is er bij gebaat. Het verkeer dat uit het noorden komt en naar de industriezone Klein-Frankrijk moet, zal nog steeds via de Kruisstraat, Broeke, Glorieuxlaan en Ninovestraat onze stad blijven doorkruisen. Het verkeer dat het nieuwe tracé wil gebruiken om naar het zuiden te rijden, is er aan voor de moeite. Want de doortrekking op Waals grondgebied stuit op hevig verzet van de gemeente Frasnes-lez-Anvaing en van de Waalse regering.

Dit is ook de reden waarom het zwaar verkeer vanuit het zuiden niet gebaat is met dit nieuwe stukje N60.

Het transport dat uit het oosten (Brakel, Ninove, Brussel) komt, moet ook weer de stad doorkruisen om de zone Pontstraat West te bereiken. De zogenaamde Zuiderring of nieuwe N48 is bijlange niet voor morgen, zo werd me verzekerd !

Zwaar vervoer dat uit het westen (Kortrijk) via de N36 de Pontstraat wil bereiken, zou dit kunnen. Indien het niet werd tegengehouden in Berchem en van daaruit via de N8 naar Oudenaarde en dan langs de N60 naar Ronse wordt geleid...

Het inplannen van de N60 in het grondgebied van Ronse kan dus een zware -en misschien ook nutteloze- hypotheek leggen op leven van de komende generaties.

Ik hoop dat u met bovenstaande bezwaren en opmerkingen wil rekening houden.

Hoogachtend,

Luc DE MEDTS


Ik ben nu razend benieuwd om te weten welke partijen zich hierachter zullen scharen... Van Groen moeten we niet veel verwachten : Wouter danst naar de pijpen van de CD&V en zelfverklaarde groene jongen en spreekbuis Stef zal in alle talen zwijgen. Stef was immers een groot voorstander van het eerste uur voor de N60 en stak deze voorkeur nooit onder stoelen of banken.

Indien er nog rechtgeaarde Ronsenaars zijn die reageren tegen de geplande N60, dan vernemen wij dat graag !

dinsdag 18 maart 2014

N60 : zin of onzin ?

Zoals we allen weten, is de bedoeling van de doortrekking van de N60 in de eerste plaats het ontsluiten van de industrieterreinen rondom onze stad.

Omdat ik begaan blijf met wat er reilt en zeilt in onze geliefde stad, nam ik vorige zaterdag ook even een kijkje op de "Infomarkt" in de Ververij. Het talrijk opgekomen publiek bewees dat deze problematiek de Ronsenaars niet koud laat. De inrichters hadden er in elk geval niet op gerekend, getuige hiervan het ontbreken van voldoende parkeergelegenheid.

Mogen we even realistisch blijven? Het doortrekken van de N60 vanop het grondgebied van Nukerke tot aan de grens met Henegouwen, zal enkel de nieuwe industriezone "Pontstraat West" ten goede komen.

Het verkeer dat uit het noorden komt en naar de industriezone Klein-Frankrijk moet, zal nog steeds via de Kruisstraat, Broeke, Glorieuxlaan en Ninovestraat onze stad blijven doorkruisen.

Er bestaat nog steeds veel verwarring wat betreft het ontbrekende stuk tussen de grens van Ronse en de viervaksweg in Frasnes-lez-Anvaing. Wanneer komt die er? Hoe wordt die verbonden? Wallonië, en Frasnes-lez-Anvaing in het bijzonder, heeft er totaal geen baat bij dat Ronse ontsloten wordt! Integendeel zelfs... Is het niet, Jean-Luc Crucke? Jean-Luc Crucke vroeg op 6 mei 2011 in het Waals Parlement aan de bevoegde minister Benoit Lutgen "la Région (Wallone) épouse-t-elle l’opposition des autorités locales de Frasnes-lez-Anvaing quant à l’exécution de travaux d’extension de l’actuelle voirie à 2 bandes?". Zie http://jl-crucke.be/?p=94

Het transport dat uit het oosten (Brakel, Ninove, Brussel) komt moet ook weer de stad doorkruisen om de zone Pontstraat West te bereiken. De zogenaamde Zuiderring of nieuwe N48 is bijlange niet voor morgen, zo werd me verzekerd...

Zwaar vervoer dat uit het westen (Kortrijk) via de N36 de Pontstraat wil bereiken, zou dit kunnen. Indien het niet werd tegengehouden in Berchem en van daaruit via de N8 naar Oudenaarde en dan langs de N60 naar Ronse wordt geleid...

Alles wijst er dus op dat het geplande stuk N60 over Ronsisch grondgebied niet meer dan een "doodlopend straatje" zal worden. Maar de "vroede vaderen" van Ronse hebben besloten om te volharden in de boosheid en luidkeels de lof der zotheid te blijven zingen. De N60 moet er gewoon komen want enkele lokale politici willen dit op hun palmares kunnen schrijven.

In de infofolder die alle Ronsenaars in de bus kregen, staan manifeste onwaarheden.

Onder de titel "Waarom is de nieuwe N60 noodzakelijk?" wordt gesteld:  
  • Ronse veiliger en leefbaarder maken door het doorgaande verkeer te scheiden van het lokale verkeer. Dit is een leugen want alle zwaar en doorgaand verkeer kan niet langs de nieuwe N60 lopen (zie hoger).
  • Een vlotter verkeer garanderen. Zelfs een kind weet dat het stadscentrum geen geschikte route is voor het zware doorgaande verkeer. De omleiding zoals die nu gebeurt, volstaat ruimschoots. Zonder extra kosten voor de gemeenschap en zonder extra belasting voor het milieu.
  • Zorgen voor een betere bereikbaarheid. Enkel de bedrijventerreinen in de zone Pontstraat West kunnen wat baat hebben bij de nieuwe N60. Voor de zone Klein-Frankrijk blijft de situatie -net zo slecht- zoals vroeger!

Hoe zal het verkeer in het algemeen en het zwaar vervoer in het bijzonder eruit zien over 20 of over 50 jaar? Ik beweer niet over een kristallen bol te beschikken die me een antwoord kan verschaffen op deze vraag. Het grote probleem is echter dat niemand deze vraag momenteel kan beantwoorden.

Het inplannen van de N60 in het grondgebied van Ronse kan dus een zware -en misschien ook nutteloze- hypotheek leggen op leven van de komende generaties. Uit groene hoek blijft het hieromtrent oorverdovend stil... Tuupe voor Ronse, Stef?

Wat mij betreft : N60 ? Nee, bedankt !

woensdag 3 februari 2010

Ceci n'est pas un caca de Fifi !

De zitting van de Gemeenteraad van maandag 25 januari was niet echt een spannende gebeurtenis. In de -ondertussen legendarische- sneltreinvaart opgelegd door voorzitter Jan Foulon werden de vijftien punten er op half uurtje doorgejaagd. Gemeenteraadsleden worden vergoed per zitting en niet per uur. Hoe rapper de agenda wordt afgehaspeld, des te meer verdienen de dames en heren van de raad.

Met deze gedachte in het achterhoofd werden zowat alle punten van de agenda goedgekeurd. Vragen kwamen er vooral van het Vlaams Belang. Fractieleider Erik Tack had andere katten te geselen in het Vlaams Parlement en had dus een reden om op dit gezapig onderonsje afwezig te zijn.

De SP.a lijdt aan veel complexen. Het pamper-de-allochtoon-complex bijvoorbeeld. De Roonsiesche SP.a lijdt echter ook aan Freudiaanse complexen. Zoals moeder Carine Moulart die haar ontslagnemende zoon Christophe Stockman opvolgt. Een verborgen Oedipuscomplex? Of is dit een nieuwe aflevering van "All in the family" of van "Married with children"? Oes Björnkie Bordon maakt dus promotie van stembriefjesophaler en -teller tot fractieleider. Zou het de bedoeling zijn dan Björnkie ook zijn jonge mondje eens opendoet om wat zinnigs te vertellen? Wie weet. Qui vivra, verra.

De samenwerking tussen onze stad en de VZW Grijkoort voor het aanpakken van zwerfvuil, hondenpoep en sluikstorten wordt op voorstel van Suzanne (Suzy voor de "kameraden") Arijs voor een jaar verlengd. Dit ontlokte een tussenkomst bij het Vlaams Belang. Dirk Deschaumes stelde zeer duidelijk dat het probleem van de hondenpoep en de overlast die ermee gepaard gaat, enkel op een repressieve manier kan worden aangepakt.

Er bestaat ook in Ronse een GAS. Kijk zelf eens op de webstek van onze stad. "Als je met je hond gaat wandelen, moet je een zakje bijhebben om hondenpoep op te ruimen. Als je de hondenpoep niet opruimt, kun je een taks aangerekend krijgen van minstens € 25." Duidelijk voor iedereen, toch? Hoeveel hondenbezitters hebben echter zo'n zakje bij? De politie heeft het recht om de eigenaar van elke hond op straat te vragen of hij (zij) een zakje bijheeft om de accidentjes van Fifi met de mantel der liefde te bedekken en mee te nemen.

Dirk Deschaumes wou van de bevoegde schepen weten of er tijdens het voorbije jaar sancties werden gegeven als gevolg van de overtreding van dit punt. Suzy wist het op geen kanten en Agneeskie, verantwoordelijk voor o.a. milieu, deed alsof ze ver weg was. Zo kan Madame Chichi, wanneer ze met de neus op stinkende feiten wordt gedrukt, blijven beweren "Ceci n'est pas un caca de Fifi !"

Van Yves Deworm vernamen we terloops dat de geplande doorgang tussen de (grote) Markt en het "Klein Marktje" er niet zal komen. Door de schuld van InBEV dat veel te hoge eisen zou stellen. Het idee van het "Roonsiesche Vrije" kan dus voor onbepaalde tijd in de koelkast.

Ronse kan nog altijd met geld gooien. Bewijs? Een pand in de Jan van Nassaustraat nummer 33 werd aangekocht tegen een prijs van €1.425,00 of een dikke 57.000 oude frankskes per vierkante meter. De stad had €57.000,00 euro veil voor een "eigendom" van 40m². Begrijpe wie het kan...

Toch vindt ditzelfde stadsbestuur het nodig om Roonsiesche bedrijven een jaarlijkse boete van minimaal €330,00 op te leggen. Voor het aanslagjaar 2009 leverde de Algemene Gemeentelijke Heffing Bedrijven de stadskas €558.755,00 euro op. Ronse staat in de hele regio helemaal alleen om een dergelijke idiote belasting te heffen. Deze belasting is goedgekeurd door dezelfde randdebielen die startende bedrijven een bonus toekennen in de vorm van een belastingsvrijstelling voor de eerste twee jaren. Imbeciel zijn ze nog net niet: ze weten maar al te goed dat al deze bedrijven later aan de beurt komen. Ze zijn gewoon crimineel!

Hoe zou het nog zijn met de Kloef, pardon "de Stadstuin"? Stillekens, wreed stillekens blijkbaar! De (natte) droom van de spitsbroeders Luc Dupont en Yves Deworm wil maar niet van de grond komen. Volgens Yves Deworm begint de verkoop pas ten vroegste over enkele maanden. Nog eens uitstel dus. Er moet eerst nog een straat in aangelegd worden... met ons belastingsgeld. Waarom niet openlijk toegeven dat ze de bal compleet hebben misgeslagen? Ik heb in deze blog steeds gesteld dat dit megalomane project een doodgeboren kind is. En ik blijf bij mijn stelling! l'Histoire en jugera.

Rudy Boudringhien van de GBIC kon het niet laten om tijdens het vragenkwartuurtje nog eens uitgebreid het gat te likken van de meerderheid. Daarom zit de GBIC trouwens in de oppositie. Rudy vond dat de strooidiensten prima werk hadden geleverd tijdens de winterperikelen. Rudy was beter zijn poten komen breken in de Oudestraat of in de Groeneweg. Want die hebben er lang ongestrooid bijgelegen. Rudy bedoelde enkel dat "zijn" straat prima van strooizout werd voorzien. Een "kalf van Mozes" heetten we zo iemand vroeger.

zondag 27 december 2009

Bedankt, Paul Carteus !

De Roonseniere heeft gisteren een aardig stukje "playbacken" ten beste gegeven. Een andere keuze had ik niet. Mijn wederhelft had me een formeel zangverbod opgelegd. Dit was de voorwaarde die ze stelde om samen deel te nemen aan de Kerstsamenzang "Vlaanderen zingt Kerst" die het Davidsfonds gisteren hield in de Sint-Hermeskerk. Tot haar -en wellicht ieders- opluchting heb ik me perfect van mijn taak gekweten. Geen gezongen noot is er over mijn lippen gekomen. Niets dan lof kreeg ik later... van mijn echtgenote.

"Freemie" of Ephrem Delmotte, mijn eerste zangleraar, zei ooit: "Moest ik niet weten wie je ouders zijn, 'k zou geloven dat ge een kattenjonk zijt". Nu is ondertussen niet alleen de muziek, maar ook de techniek in die mate geëvolueerd dat het houden van toon en van maat compleet bijkomstig zijn geworden. Ik ben gewoon te vroeg geboren. Dat is het !

Paul Carteus, voorzitter van de lokale afdeling van het Davidsfonds, verdient samen met zijn medewerkers alle lof voor dit initiatief. Het samen zingen van oude Vlaamse -en vooral Groot-Nederlandse- kerstliederen is een stimulans voor het collectieve bewust-zijn van onze "roots". Samen beseffen dat je Christen en Vlaming bent. Je eigenheid herontdekken, bestaat er iets mooiers?

Paul was niet altijd even duidelijk in zijn uitleg en de organist Dominique Wybraecke was wel eens te snel bij het inzetten van de melodie. Dit zijn echter details. Details, zeker wanneer je net als wij mocht beleven dat een kerk vol met Vlamingen samen aan het zingen gaat. Nu eens met volle overgave, dan weer ingetogen uit het diepste der ziel.

Wie waren de grote afwezigen? De partijen die in onze stad nog "Vlaams" in hun partijnaam durven dragen. Dan heb ik het in de eerste plaats over de CD&V en het Vlaams Belang. Moeten jullie toch eens grondig gaan over nadenken !

Erna dronken vrouw en ik nog samen een "decaatchie" in café Sint-Hermes. Nadat we de plek bekeken hadden waar ooit het mooie "Cypriaan De Rorestraat"-bord hing...

dinsdag 24 november 2009

Louise-Marie: nu ondertekenen !

Mijn lezers zijn Roonseniers "pur sang". Met een grote liefde voor hun stad en voor de natuur rondom.

Lezers van deze blog herinneren zich wellicht dat ik recent aan de alarmbel trok in verband met de toestand in Louise-Marie (lees hieronder "Louise-Marie in nood"). De firma OB&D, overnemers van de zandgroeve Bohez, wil blijkbaar ander giftig spul onder de grond stoppen, nu het verhaal van asbest-dumpen even van de agenda is gehaald.

Op deze
link kunnen jullie een document downloaden dat bevestigt dat jullie achter het standpunt van "Louise-Marie tegen asbest" staan. Onderteken dit document vandaag nog en stop het morgen in de bus. Vrijdag aanstaande 27 november is de laatste dag waarop bezwaar kan worden aangetekend.
Stel het dus niet uit. Maak Burgemeester en Schepenen duidelijk dat "genieten tussen de groene heuvels" voor ons geen ijdele uitspraak is. Maar dat wij het echt menen !

zaterdag 14 november 2009

Louise-Marie in nood

Het actiecomité “Louise-Marie tegen asbest vzw” luidt eens te meer de alarmbel. Zoals al eerder in deze blog vermeld, heeft de eigenaar OB&D van de vroegere zandgroeve Bohez zeer concrete plannen om in de toekomst zwaar verontreinigde grond te storten. Het gaat hier om onreinigbare, zwaar vervuilde en giftige baggergrond. We denken in dit geval aan zware metalen en PCB. Geloof me: dit spul is giftig als de pest.

Zo iets kan gewoon niet op het grondgebied van een stad die zich graag zelf het etiket van "genieten midden van de groene heuvels" opplakt. Wij stellen ons dan ook de vraag in hoeverre de bestuurders van onze stad hun mooie beloften willen waarmaken. Bezwijken ze voor het grote geld? Gaan ze nog eens plat op de buik?

Volgende donderdag 19 november om 20u gaat in De Brouwerij een informatievergadering door. Georganiseerd door onze stad Ronse... Lees meer hierover om de webstek van "
Louise-Marie tegen asbest".

Aan alle betrokkenen nog deze welgemeende raad: wees op uw hoede indien het stadsbestuur probeert de zaken te verbloemen. We weten ondertussen dat het ongeslagen kampioenen zijn in het "emballeren".

dinsdag 29 september 2009

Padre Cesar Maes

Het Roonsiesche koor Toon op Toon geeft samen met het Trio Arpeggio op zaterdag 10 oktober om 19u30 een concert in de kerk van Overmere. De opbrengst van dit concert gaat naar de Fundacion Padre Cesar Maes in San José Ojetenám, Guatemala. Om in de sfeer te blijven worden liederen uit Midden- en Zuid-Amerika ten gehore gebracht.

Nog eens een mogelijkheid om het levenswerk van deze oud-leraar en koorleider aan het College in Ronse te steunen.
Kaarten zijn te bekomen in Ronse bij De Standaard Boekhandel, Secretariaat Dekenaat, Kaatsspelplein 3 en bij Herman Kerkhove, J.-B. Dekeyserstraat 5.
Wil u meer weten over het levensverhaal van Cesar Maes? Klik dan
hier.